onsdag 8. februar 2012

magetrøbbel :-(

usj...
samme vekt fortsatt, men elendig i magen.
Reagerer på melk, tåler best laktosefrie melkeprodukter, men lurer på om jeg må begrense ostepåleggsspisinga litt en stund.  Det kan selvsgt være et snev av smitte fra alle de som har vært syke på jobben, men det vet jeg ikke.
Det er jo ikke noe problem egentlig, for det går jo helt fint an å bruke deilig røkt laks eller eggesalat som pålegg på knekkebrødene jeg spiser.  Har nettopp laget en deilig eggesalat av 7 hardkokte egg, en klatt majones, litt salt og pepper + 2-3 ss med frossen gressløk fra hagen i fjor. Veldig godt faktisk.

Jeg har nettopp bestilt boken  til Lena Beatrice :-)  Gleder meg til den kommer i posten i neste måned.

2 kommentarer:

  1. Hei Dilly,

    Så kjedelig å høre at du føler at du reagerer på ost. Jeg ser du skriver at du tåler laktosefrie meieriprodukter best. Hva slags ost er det du reagerer på? Faste guloster er naturlig nesten helt laktosefrie, smøreoster og muggoster inneholder litt laktose, mens brunost og prim inneholder mye. Derfor er det lurt å satse på guloster som kilde til kalsiumet sitt dersom man reagerer på laktose.

    På nettsiden vår har vi en oversikt over laktoseinholdet i ulike meieriprodukter som kanskje kan hjelpe deg å finne et mønster i plagene?
    www.melk.no/helse-og-livsstil/allergi-og-intoleranse/laktoseinnhold-i-ulike-meieriprodukter/

    Yoghurt inneholder et protein som bryter ned laktose i magesekken, så selv om det er en del laktose i yoghurt, så tåler de fleste med laktoseintoleranse yoghurt og andre syrnede produkter bedre enn laktoseinnholdet skulle tilsi.

    Om du ikke finner noe mønster i reaksjonene dine, tenk også på om det kan være andre ting enn melk. Det største nervesenteret vårt sitter i magen, så det er ikke uvanlig å reagere med magen dersom det er mye å tenke på, stress el. lign rundt deg i perioder.

    Lykke til og god bedring!

    Hilsen Ellen Hovland, klinisk ernæringsfysiolog ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for kommentar og link, ellen :-) det var hyggelig!

      Jeg er kjempeglad for de laktosefrie produktene som har kommet i hyllene, og bruker dem konsekvent. Av ost går det mest i type Brie og fast gulost, men ikke store mengder av noe.

      Jeg har erfart at jeg tåler litt ost og melkeprodukter, men det varierer litt fra dag til dag. Jeg vet ikke hvorfor, men det har vært sånn i lang tid. Jeg vurderer å få testet meg for dette en gang. Oster er jo de reneste tryllemidler i et lavkarbokosthold, og kan brukes til omtrent alt mulig, men det finnes heldigvis masse annet godt av både mat og drikke, så her gjelder måtehold, hehe..

      Det er jo ikke farlig om jeg får i meg feil melkeprodukter, det er bare litt ubehagelig å måtte løpe på toalettet i tide og utide..

      her hjemme er det best utvalg av deres laktosefrie produkter hos Rema 1000, og prisene er ganske behagelige der.

      ha det bra :-)

      Slett

Alt er bedre enn ingenting :-)

Velkommen til min enkle blogg.