lørdag 25. februar 2012

Magetrøbbel igjen, men nå skal det snart bli bedre :-)

A ha!! Men nå har jeg antakelig funnet syndebukken.

For en stund siden kjøpte jeg en boks med jerntabletter og begynte å ta en hver dag.  Tenkte at jeg bare skulle gjøre et forsøk med dette siden jeg lå litt lavt på blodprøver. 

Omtrent samtidig begynte jeg å slite med dårlig mage og har lurt på om jeg har fått i meg dårlig mat eller blitt smittet.  Noe dritt har det vært.

I dag ble jeg obs på at dette jernet kan ha bivirkninger... Hvorfor i all verden har jeg ikke tenkt på det før?

Dette sto på nettet:

Bivirkninger i mage/tarm-kanalen er vanlige og bivirkningene øker vanligvis med økende dose.




Start med en lav dose slik at tarmen ikke overbelastes

Prøv et av depotpreparatene hvor jernet utløses gradvis

Ta dosen sammen med mat, men minst 2-3 timer før eller etter kalsium (melk)

Bytt preparat til et annet jernsalt jern i miksturform (jernsaltene er Fe-sulfat, Fe-glukonat og Fe-fumarat)

Få jern i injeksjonsform (på resept

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Alt er bedre enn ingenting :-)

Velkommen til min enkle blogg.